NOTA DE PREMSA · 30 octubre

L’impacte de la vaga del sector siderometal·lúrgic està sent molt heterogeni en funció de la grandària de les empreses i de l’activitat principal

Comparteix:

Dades recollides fins a les 16.30h del 30 d’octubre de 2025

Seguiment de la vaga del sector siderometal·lúrgic de la província de Barcelona

  • En base a les empreses que han respost el sondeig, l’impacte sobre la producció global en el Vallès és moderat, una mitjana de 2,57 punts sobre 5, tot i que en alguns centres puntuals ha estat significatiu.
  • Terrassa i Rubí concentren la major part d’empreses grans de producció industrial amb alta concentració de treballadors afectats i amb més dificultats registrades d’accés i mobilitat.
  • L’impacte és nul o molt baix en empreses petites, en especial aquelles vinculades a l’àmbit dels serveis o el muntatge i el manteniment.
  • El percentatge estimat de treballadors que han secundat la vaga fins el moment es situa en el 19,14% entre les empreses que han respost el sondeig. Un 11% d’empreses afirma que més del 75% dels seus treballadors han exercit el seu dret a vaga, un 48% d’empreses afirma un seguiment nul per part de les seves plantilles i un 10% afirma que entre l’1 i el 10% de la seva plantilla ha fet vaga.

Terrassa, 30 d’octubre de 2025 – La Cecot ha realitzat un sondeig entre les empreses associades del sector siderometal·lúrgic de la província de Barcelona per conèixer el grau de seguiment de la vaga convocada pels sindicats UGT i CCOO per als dies 29, 30 i 31 d’octubre.

Fruit del dispositiu de seguiment i de suport a les empreses de la Unió Empresarial Metal·lúrgica, integrades a la patronal Cecot, les dades recollides fins a les 16.30h d’avui indiquen que:

  • De les empreses que han donat resposta al segon sondeig, el 59% tenen la producció com activitat principal, un 24% es dediquen al muntatge, un 6% al manteniment i un 12% a altres activitats com la comercialització.
  • El percentatge mitjà de seguiment de la vaga en la segona jornada se situa al voltant del 19,14% entre les empreses associades a la Cecot que han respost el qüestionari.
  • Un 57% de les empreses enquestades declara no haver registrat cap incidència significativa durant el matí.
  • Un 29% informa d’incidències lleus, com retards puntuals o absències limitades.
  • I un 14% ha reportat afectacions moderades o greus en el funcionament habitual com aturades generals o impediment d’accés.
  • El 57% de les empreses afirma haver pogut mantenir l’activitat productiva amb normalitat, mentre que el 43% ho ha fet de manera parcial o no ha pogut mantenir l’activitat productiva habitual.
  • Pel que fa a la valoració general de l’impacte (escala 1 a 5), la mitjana se situa en 2,57 punts, les dades indiquen un impacte globalment alt en empreses de producció, la majoria entre 50 i 500 treballadors en plantilla, mentre que entre les empreses d’activitats com muntatge, manteniment o serveis indiquen cap incidència operativa amb plantilles que van des de 5 a 1500 treballadors  (segons dades finals).

En la lectura global de la jornada, la Cecot i la UEM observen que l’afectació més visible al territori no respon a un alt seguiment de la vaga entre els treballadors del sector, sinó a les incidències de mobilitat i logística generades en diversos accessos a polígons, zones industrials i vies de comunicació.

Aquestes incidències han provocat retards en la distribució i la recepció de mercaderies, així com obstacles en la lliure circulació de persones i vehicles, amb repercussió més enllà del sector metal·lúrgic, especialment en activitats logístiques i de serveis vinculades a la cadena de subministrament.

Així doncs, aquesta situació ha tingut un efecte col·lateral sobre la normal activitat de moltes empreses —també de sectors aliens a la convocatòria—, mentre que les dades recollides entre les petites i mitjanes empreses apunten a un seguiment molt reduït o nul per part de les seves plantilles.

Les organitzacions empresarials expressen la necessitat de compatibilitzar el legítim exercici del dret a vaga amb la garantia del funcionament bàsic de la mobilitat i de les activitats econòmiques del territori.

Posicionament patronal

La UEM i la Cecot manifesten la seva decepció pel que fa al posicionament de la representació sindical, ja que consideren que durant tot el procés no ha entrat a negociar en profunditat cap dels punts que eren essencials per a la representació empresarial, mostrant nul·la voluntat d’arribar a acords i amb clara intenció de trencar les negociacions.

D’entre les onze propostes de millora de les condicions proposades per la part patronal, recollides a la darrera acta de mediació del 27 d’octubre, la patronal lamenta la insensibilitat sindical per aprofundir en aspectes cabdals com la reducció de l’índex d’absentisme que “comença a ser un problema greu generalitzat, tant al nostre sector com a la resta de sectors d’activitat”, argumenta Antoni Abad, president de la UEM. De fet, el principal escull en la negociació, com va quedar palès a la darrera reunió de mediació, es troba en la compensació i absorció dels increments salarials que finalment es pactin en aquest conveni.

La Unió Empresarial Metal·lúrgica, entitat fundadora de la Cecot i integrant de la Junta Directiva de la mateixa, comparteix plenament la posició de la UPM segons la qual els increments salarials que es pactin en conveni col·lectiu han de ser totalment compensables i absorbibles, d’acord amb el que estableix l’article 26.5 de l’Estatut dels Treballadors. La raó principal d’aquest posicionament rau en cercar l’equilibri entre la millora de les condicions laborals i la sostenibilitat de les empreses, sobretot aquelles amb dimensió petita i mitjana i d’ empreses amb menor marge. Per aquestes empreses pot suposar una pressió si es pacta un increment salarial elevat que no s’acompanyi d’un augment de productivitat. “Estem demanant incloure una clàusula que ja ha estat negociada al conveni de Lleida pels mateixos sindicats i que figura com a tal en la Disposició Transitòria 1 del conveni siderometal·lúrgic per la província de Lleida”, afirmen fonts patronals.

Des de la Cecot, com a organització empresarial que representa un ampli conjunt d’empreses del sector, fem una crida a la responsabilitat i al diàleg constructiu entre les parts negociadores del conveni siderometal·lúrgic per tal d’evitar un deteriorament de les relacions laborals i de la competitivitat de les empreses industrials del territori.

La patronal recorda que:

  • El sector siderometal·lúrgic és un dels pilars de la indústria catalana i afronta un context de desacceleració productiva, costos elevats i incertesa internacional, per la qual cosa és essencial preservar l’activitat i l’ocupació.
  • Les organitzacions empresarials han mostrat voluntat negociadora durant el procés, presentant propostes que busquen un equilibri entre la millora de les condicions laborals i la sostenibilitat econòmica de les empreses.
  • La Cecot considera que les mobilitzacions no haurien de substituir la via del diàleg i reitera la seva disposició a facilitar espais de mediació que permetin avançar en un acord satisfactori per a totes les parts.

“Confiem que els contactes previstos en els propers dies permetin reprendre la negociació en un clima de responsabilitat i respecte mutu, per garantir l’estabilitat laboral i el bon funcionament de la indústria metal·lúrgica catalana”, ha manifestat la Cecot.

Entre les 8h i les 16.30h s’han recepcionat seixanta-tres formularis vàlids d’empreses que ocupen un total de 7.962 treballadors. 

Vols contactar amb el nostre departament de comunicació?

Truca’ns al 93 736 11 15 o envia’ns un correu electrònic a premsa@cecot.org

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Podeu revisar la nostra Política de Privadesa i Cookies