Oriol Alba: “No es tracta de posar en qüestió els drets, sinó de fer-los viables i sostenibles per a tothom. Malgrat la SS es faci càrrec de les tres setmanes afegides avui, l’increment de permisos retribuïts comporta complexitat en la gestió de persones, en processos productius o en la prestació de servei per part d’autònoms, microempreses i pimes. També cal tenir-ho present.”
- L’entitat adverteix de l’impacte d’aquestes mesures sobre l’activitat de pimes i autònoms, i lamenta que el Govern torni a esquivar el diàleg social i el debat parlamentari en la seva aprovació.
Terrassa, 29 de juliol de 2025 – Davant l’aprovació avui en Consell de Ministres d’ampliar en tres setmanes els permisos de naixement i cura de menors fins els vuit anys, i a l’espera de poder consultar al BOE el redactat definitiu, la patronal catalana Cecot vol posar l’accent en diversos aspectes que considera rellevants per valorar l’abast real i les conseqüències de la mesura per al teixit empresarial, especialment per a autònoms, microempreses i pimes.
Tot i que la patronal Cecot valora que la Seguretat Social assumeixi el cost de l’increment de permisos retribuïts per cura de menor, considera que el Govern hauria d’haver previst mecanismes de suport per ajudar les empreses a fer front a la reorganització del treball que comporta l’ampliació d’aquests permisos. Aquesta reorganització pot tenir un impacte especialment significatiu en les petites i mitjanes empreses, que tenen menys capacitat per absorbir absències de llarga durada tot i compartir l’objectiu de fomentar la conciliació.
Per tot això, la Cecot vol manifestar la seva preocupació per la forma en què el Govern torna a legislar qüestions de fort impacte laboral per via de Reial Decret Llei, sense el debat parlamentari ni el tràmit d’esmenes que permetria recollir les aportacions de les organitzacions empresarials i sindicals, tal com el mateix executiu es comprometia a fer en el seu acord de govern. El secretari general de la Cecot, Oriol Alba, recorda que “en l’acord de govern de coalició, signat entre el PSOE i SUMAR, en l’apartat segon denominat ‘Más y mejores empleos, con más derechos y mejores salarios’, en el seu primer punt deia que ‘El diálogo social seguirá siendo una herramienta fundamental en el ámbito laboral, abriendo a la participación de las organizaciones empresariales y sindicales los procesos de toma de decisión sobre las materias que conforman el modelo de relaciones laborales de nuestro país. En este sentido, las medidas laborales contenidas en este acuerdo se llevarán a cabo en el marco del diálogo social’.
“Ens trobem una vegada més davant d’una actuació unilateral que debilita el diàleg social i dificulta l’encaix i l’aplicació efectiva de les mesures a la realitat diversa de les empreses del país”, exposa Oriol Alba, secretari general de la Cecot.
L’entitat també alerta sobre el risc que suposa introduir mesures d’aquest calat sense una redacció clara que en delimiti l’abast i que garanteixi la seguretat jurídica per a empreses i treballadors. “Tenim precedents recents en què la falta de precisió normativa ha derivat en conflictes interpretatius i sentències judicials que han atribuït costos a les empreses que no estaven contemplats”, afegeix el responsable de l’àrea de Relacions Laborals de la Cecot, Manuel Monfort, “patim d’un excés de producció legislativa en matèria laboral, que genera incertesa i obliga les empreses a adaptar-se constantment a nous marcs normatius però també d’una qualitat legislativa sovint deficient, amb normatives que deixen buits importants i que acaben derivant en conflictivitat jurídica. Sense anar més lluny, i a l’espera de veure el redactat final, a priori sembla que no s’ha canviat res sobre el permís parental de vuit setmanes que tanta conflictivitat està generant en els jutjats. Les Sentències que tenim fins el moment diuen que les vuit setmanes han de ser retribuïdes”.
Des d’un punt de vista social, la Cecot és plenament conscient de les dificultats que afronten moltes famílies per conciliar la vida laboral amb la cura dels fills i de persones dependents. La davallada de la natalitat, l’envelliment de la població o l’augment de famílies monoparentals són fenòmens que interpel·len a tota la societat, i també al món empresarial. Per això, l’entitat promou activament entre les empreses associades iniciatives i plans d’igualtat, de flexibilització horària i d’adaptació de la jornada laboral per afavorir la conciliació. “No es tracta de posar en qüestió els drets, sinó de fer-los viables i sostenibles per a tothom”, puntualitza Alba.
En aquest sentit, la patronal insisteix que qualsevol avenç en matèria de conciliació ha de garantir l’equilibri entre els drets laborals i la viabilitat de l’activitat productiva. “A la Cecot sempre hem mantingut que les mesures de conciliació no poden recaure únicament sobre l’empresa si es volen sostenibles i eficients. Tot i que no és el cas en l’ampliació de les tres setmanes, considerem que hi ha un gruix de les mesures de conciliació que es correspondrien amb polítiques de protecció social que haurien de ser assumides per l’Estat a través dels pressupostos públics, evitant traslladar el cost a les empreses”, subratlla el secretari general de la patronal qui reitera que “estem en un país on el 98% del teixit empresarial són autònoms, microempreses i pimes, però convivim amb una regulació pensada des de la perspectiva de les grans empreses, que trasllada obligacions complexes a les pimes sense tenir en compte que els seus recursos són més limitats i això els suposa, més enllà de possibles implicacions econòmiques, un increment en la complexitat de la gestió dels permisos o en la reorganització de les tasques de producció o de prestació de servei, de torns, etc.”.
A més, la Cecot posa en dubte que l’ampliació aprovada respongui estrictament al mandat de la Directiva Europea 2019/1158. “Una cosa és adaptar la normativa nacional a la Directiva, i una altra ben diferent és aprofitar aquest pretext per estendre els permisos més enllà del que exigeix la norma europea, sense avaluar prèviament l’impacte real que això suposa per al teixit empresarial com el que ha passat amb el permís per a cuidadors que segons Directiva Europea es marca 5 dies laborables a l’any, per persona treballadora, i en canvi l’ordenament intern supera amb escreix la durada del permís de la Directiva, ja que la Directiva es refereix a l’any natural i l’Estatut dels Treballadors es refereix a cada fet causant”, explica Josep Ma Bosch, assessor laboral de la Cecot.
La Ministra de Treball ha expressat en roda de premsa que “la prestació serà a càrrec de la Seguretat Social i amb el 100% de la base reguladora”, aquesta afirmació elimina la inquietud per part de les empreses en quant a la gestió i el control d’aquests nous permisos, especialment pel que fa a la possibilitat de gaudir-los de manera retroactiva o flexible ja que la Cecot entén que serà l’INSS qui aplicarà els mecanismes necessaris per evitar disfuncions com la duplicitat de permisos entre empreses o la falta de traçabilitat en l’aplicació. Finalment, la Cecot reitera la seva disposició a col·laborar amb l’administració per impulsar mesures que afavoreixin la conciliació de la vida laboral i familiar, però reclama que aquestes s’adaptin a la realitat de les pimes i no parteixin d’una visió centrada en la gran empresa. “Les microempreses i les pimes també concilien, però ho fan des de la proximitat i l’adaptabilitat, i necessiten polítiques públiques que les tinguin en compte, no que les carreguin de noves obligacions”, conclou Alba.